Black Elk Speaks (Cerb Negru Vorbeste), un volum semnat de John G. Neihardt, Hehaka Sapa, a aparut recent la Editura Herald. Este o carte-marturie a unei extraordinare viziuni spirituale avute de un batran vraci Sioux, care reveleaza idei revolutionare, asa cum au fost intotdeauna viziunile profetice, in ce priveste ideea universala a intelesului tainic al vietii.
„Viziunea lui Cerb Negru transcende granitele de rasa, crez sau geografie. Este tot atat de universala ca invataturile lui Buddha, Hristos sau Muhammad, sau ca doctrinele lui Marcus Aurelius si Sf. Toma d`Aquino. Universalitatea Marii Viziuni e dovedita si de traducerea cartii in numeroase limbi. Cerb Negru nu era stiutor de carte si nu vorbea engleza. Era un „stravechi”, asteptandu-si sfarsitul de obste in Rezervatia Pine Ridge, sperand numai ca va putea pastra marea sa viziune pentru omenire.”
Cerb Negru (Elan Negru daca ar fi sa traducem exact numele lui Black Elk) s-a nascut in decembrie 1863, de-a lungul raului Little Powder, in statul Wyoming, SUA, fiind multi ani un shaman si vraci foarte renumit si respectat in Lakota, si considerat de multi „om sfant” datorita viziunilor sale. Dupa modelul indian de masurare a timpului, al a fost nascut „iarna, atunci cand patru ciori au fost ucise pe raul Tongue„. Pe cand avea 9 ani s-a imbolnavit grav si a stat in coma mai multe zile. Copilul de atunci a povestit, dupa ce s-a trezit, ca a avut o viziune in care a fost vizitat de spirite bune, iubitoare si pline de intelepciune, la fel ca si cele ale bunicilor pe care ii venera. La varsta de 16 ani el si-a povestit viziunile unui vraci care a fost uimit de „maretia” ei. Tanarul Cerb Negru a avut, de-a lungul vietii, mai multe viziuni despre care spune ca l-au invatat multe lucruri spre a ajuta la vindecarea poporului sau si i-au dezvaluit tainele vietii. De altfel, el se trage dintr-o linie lunga de vraci si vindecatori, in familia sa tatal a fost tot vraci la vremea lui, la fel ca si alti doi unchi paterni. La inceputul anului 1904, Cerb Negru s-a crestinat, fiind botezat cu numele Nicholas, la catolici.
Intilnirea lui Black Elk cu John G. Neihardt
Abia spre apusul vietii, Cerb Negru l-a cunoscut pe John G. Neihardt si l-a ales sa-i destainuie viziunile sale. El a povestit ca s-a intalnit cu marele Spirit care conduce Universul si a vazut un copac urias care simboliza viata pe pamant si toti oamenii. „Si în timp ce eu stateam acolo l-am vazut mai mult decat pot spune si înteles mai mult decat l-am vazut; vedeam într-un mod sacru formele tuturor lucrurilor în spiritul lor si toate formele în care trebuie sa traiasca împreuna ca o singura fiinta. Si am vazut ca cercul sacru al poporului meu a fost unul din mai multe cercuri si era larg ca lumina zilei si ca lumina stelelor, iar în centru crestea un copac cu flori puternice care adaposteau toti copiii, mamele si tatii. Si am vazut ca acel copac era sfant„, povestea Black Elk, care s-a stins din viata pe 19 august 1950, la venerabila varsta de 87 de ani. (sursa: http://en.wikipedia.org/wiki/Black_Elk)
John G. Neihardt este membru adoptat al Sioucsilor Oglala, ales de catre Cerb Negru ca mostenitor al puterilor sale mistice de clarviziune. Pe langa scrierea „Cerb Negru Vorbeste„, Neihardt a spus povestea sioucsilor in proza si in versuri.
Opera sa cea mai insemnata, A Cycle of the West (Un Ciclu al Vestului), e compusa din cinci canturi epice „menite sa celebreze acel maret curaj care s-a desfasurat la vest de fluviul Missouri in perioada 1822-1890”. The Song of Three Friends (Cantul celor trei prieteni), The Song of Hugh Glass (Cantecul lui Hugh Glass), The Song of Jed Smith (Cantul lui Jed Smith), The Song of the Indian Wars (Cantul Razboaielor Indiene), si The Song of the Messiah (Cantul Mesiei), publicate individual pe masura ce au fost scrise, au fost editate in volum in anul 1949.